Menopauza i simptomi koji je prate

Menopauza je period koji označava prestanak menstruacija i kraj reproduktivnog ciklusa kod žena. To je trajan prestanak menstruacije i nastupa kad 12 uzastopnih meseci nema menstruacije, nakon poslednjeg krvarenja. Ovo je normalan period u životu, iako nije omiljen, jer se povezuje se starenjem. To je prirodan proces, a nije bolest i na taj način menopauzu treba i prihvatiti. Naime javljaju se određene promene u ženskom organizmu, znakovi ili simptomi koji ukazuju na to. Funkcija jajnika prestaje, što dovodi do sinteze hormona. Menopauza počinje od 40 do 60 godine života. Prelazak iz reproduktivnog perioda u neplodnu fazu ne ide naglo, nego mu prethodi nekoliko godina promena u organizmu koje su primetne.

Primenopauza

Menopauzi prethodi primenopauza. Primenopauza  može da traje više godina, jer žena postepeno ulazi u menopauzu. U ovom period nastupaju hormonske, kliničke i biološke promene. Primenopauzu karakterišu neredovni menstrualni ciklusi, valunzi, umor, preznojavanje, depresivnost, nesanica, glavobolja, vrtoglavica, promene raspoloženja, slaba koncentracija, koža gubi elastičnost, osteoporoza itd.

Ublažavanje menopauzalnih tegoba

Neki od ovih simptoma će se pojaviti, ali nemoguće je predvideti kako će se neko osećati u primenopauzi i menopauzi. Postoji mogućnost i za prevazilaženje ili ublažavanje ovih tegoba, jer danas postoje široke terapijske mogućnosti. Pretežno se koristi hormonska terapija pa je dobro da se obratite svom ginekologu. U ovom periodu je važna i adekvatna ishrana, koja isto može da ublaži tegobe.

Osteoporoza

Osteoporoza je poremećaj gubika koštane mase karakterističan za žene u periodu postmenopauze.

Veći rizik za dobijanje osteoporoze imaju žene koje su pre vremena ušle u  menopauzu (to je pre 40 godina života), zatim one koje su imale provociranu ili jatrogenu menopauzu pre 45 godina života, potom one koje su imale neke  bolesti u porodici (osteoporoza, Alchajmerova, kardiovaskularne, depresija), te one žene koje se loše hrane itd.
Manji rizik za dobijanje osteoporoze imaju žene koje su redovno ušle u menopauzu oko 50 godine   života, te ako nema nekih bolesti u porodici (osteoporoza, kardiovaskularne, depresija) i ako je ishrana bila dobra i raznovrsna.